 |
|
| Предишната тема :: Следващата тема |
| Автор |
Съобщение |
Любител Гост
|
Пуснато на: Сря Юни 23, 2004 2:47 pm Заглавие: Дължи ли се мито, ако инвалида е починал... |
|
|
Има ли някой да може да каже със сигурност как стои въпроса?
Случаят е такъв: колата е внесена на дядо ми в края на 2000г. Една година по-късно (2001) той почина, но и до сега колата се води на него (не е прехвърлена на наследниците). Та дължат ли се в крайна сметка митни сборове, след като колата не е прехвърляна или не.
За MIDO: ако намериш въпросната статия, която си чел, би ли ми я пратил - valcho_v@hotmail.com
Благодаря на всички предварително. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Flaneghan
Регистриран на: 01 Юли 2004 Мнения: 256 Местожителство: тук на всички напук
|
Пуснато на: Пет Юли 02, 2004 12:57 am Заглавие: Re: Дължи ли се мито, ако инвалида е починал... |
|
|
| Любител написа: | Има ли някой да може да каже със сигурност как стои въпроса?
Случаят е такъв: колата е внесена на дядо ми в края на 2000г. Една година по-късно (2001) той почина, но и до сега колата се води на него (не е прехвърлена на наследниците). Та дължат ли се в крайна сметка митни сборове, след като колата не е прехвърляна или не.
За MIDO: ако намериш въпросната статия, която си чел, би ли ми я пратил - valcho_v@hotmail.com
Благодаря на всички предварително. |
Много интересен казус поставяш .Нека тръгнем от нормата за освобождаване и така през 2000 година имаме безмитен внос по реда на Постановление 2 на МС .Във връзка с чл.721 от ППЗМ и чл.59 т.11или точка 6(забравил съм коя точно беше,но не е фатално) от ЗДДС вносът е освободен съответно от мито и ДДС . В изискванията на чл.753 ал.1 от ППЗМ (ПМС 2 все пак е прието през 1996година )е предвидена хипотеза за забрана за "заемане,залагане,отдаване под наем или прехвърляне с или без заплащане ,за цели различни от предвидените в съответните разпоредби ( в твоят случай прехвърляне на физическо лице без да е инвалид)" ЗА СРОК ОТ ТРИ ГОДИНИ . Така че според мен давностният срок при теб вече е изтекъл .Въпреки че лицето ползвател(дядо ти) в конкретният случай е починал скоро след ползването на преференциите ти не си прехвърлял колата за срок от три години(де юре колата се е водила и все още е на името на инвалида,който е ползвател на облекченията ) .Смятам ,че в конкретният случай не възниква вносно митническо задължание .
НО ЕДНО МНОГО ГОЛЯМО НО !!!!! Започва една протяжна и досадна сага почти като бразилски сериал в данъчната служба и КАТ за наследниците .Първо има срок в който наследниците следва да обявят наследство получено от роднина .След смъртта на баба ми -баща ми и леля ми бяха с акт от Данъчното заради това че не бяха спазили този срок(между другото е доста къс) . Там се плаща някаква такса върху наследството (всъщност се нарича мито ,но нека не те обърквам) А след това и пререгистрация в КАТ защото доколкото знам държат първо автомобилът да е деклариран пред съответната данъчна служба .
Е КЪСМЕТ ...и ще ми бъде прелюбопитно как е завършил случаят ...когато го финализираш  |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Любител Гост
|
Пуснато на: Вто Сеп 14, 2004 3:41 pm Заглавие: Никой друг ли няма да каже, нощо по-сигурно по темата? |
|
|
| Благодаря на Flaneghan за отговора, но никой друг ли няма да каже, нощо по-сигурно по темата? |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
експерт Гост
|
Пуснато на: Чет Апр 14, 2005 1:26 pm Заглавие: срокове за плащане на мито при смърт на инвалид |
|
|
Преждепишещия е направил манджа с грозде. Хаосът в главата му предизвиква хаос и у четящите. Колеги - недейте така, моля Ви.
Фактите са следните: оформен безмитен внос 2000 г. Инвалидът починал 2001 г. Какво се прави днес 2005 г.
Принципният отговор вече е изясняван многократно - за наследниците възниква задължение, ако никой от тях не е също инвалид.
Към случая обаче е приложим друг текст - чл.206, ал.3 от Закона за митниците. Митницата има задължението да уведоми наследниците, че за тях е възникнало задължение, да определи неговия размер и да им даде срок за доброволно изпълнение. Това митницата трябва да направи в рамките на 3 години от момента на възникване на задължението. И тъй като този момент е датата на смъртта на инвалида, от тази дата се отброява 3 години. Ако митницата не уведоми наследниците в този срок и не започне действия по събиране на вземанията си, губи правото да претендира тези суми.
Не знам дали час блъскане по компютъра спестява ден четене. Явно за някои е по-полезно да седнат и да прочетат повечко )
Що се отнася до другото, което колегата е написал, от 1992 г. е отменен чл.50 от Закона за наследството, в който на наследниците се определяше срок да заявят дали приемат или не наследството.
От 01.01.2005 г. отпадна и данък наследство. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Zainteresovan Гост
|
Пуснато на: Чет Апр 21, 2005 12:42 pm Заглавие: Mito |
|
|
| Както разбирам, ако инвалидът е умрял преди 3-те години, наследниците дължат мито, но не ми е ясно цялото мито или пропроционално само за периода от смъртта до края на 3-та година |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
експерт Гост
|
Пуснато на: Сря Апр 27, 2005 2:40 pm Заглавие: наследници на инвалид - цяло или част от митото |
|
|
И тук отговорът е принципен - при внос се плаща цялата сума, нямаме плащане на част от митото, пропорционална на оставащите месеци. Няма значение дали инвалидът е починал през първия ден или в последния ден от 3-годишния срок, в който автомобилът е под надзор. Плаща се цялото задължение, тъй като наследниците получават цялата кола, а е примерно 5/36 от нея. Съжалявам  |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Заинтересован Гост
|
Пуснато на: Чет Апр 28, 2005 3:46 pm Заглавие: друг инвалид |
|
|
| Много благодаря за информацията.Бих искал да попитам още нещо.Съществува ли вариант автомобилът да се ползва от друг инвалид, който обаче не е роднина на починалия. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Гост
|
Пуснато на: Чет Апр 28, 2005 5:35 pm Заглавие: |
|
|
Не.
За да стане собственост на друг инвалид трябва да се смени собствеността по някакъв начин, например чрез покупко-продажба.
След такава сделка вече наследниците са в нарушение на митническия режим. Обърни внимание, че освен наследниците, никакъв друг роднина не се допуска да ползва автомобила. А наследниците може и да не са роднини. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Emmm Гост
|
Пуснато на: Вто Авг 16, 2005 8:29 am Заглавие: Re: наследници на инвалид - цяло или част от митото |
|
|
Momcheta, plashtate tzialata suma po kursa na denia na vnosa, sashto ot datata na smarta na invalida plashtate po okolo 100 lv mesechno zakasnenie = lixvi. Minal sam po toxi pat. Ima i drugi taxi za plashtane no mi se razminaxa zashtoto, invalida pochina samo 6 mesetza predi 3-te godini. Nachina na plashtaneto po savremenniat nachin na izchislenie, no po kurs na denia na vnosa - primer 1
$ = 2.244lv. Mnogo skapo. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Цецо Гост
|
Пуснато на: Пет Сеп 09, 2005 6:29 pm Заглавие: NO LAW!!! |
|
|
Въпрос към ЕКСПЕРТ:
В твоите изказвания многократно твърдиш 4е: "за наследниците възниква задължение, ако никой от тях не е също инвалид". Къде и в кой закон могат да се прочетат клаузите свързани със смъртта на инвалид, внесъл автомобил? И това, разбира се, преди да изтекат 3-те(5) години. Може законът да е в електронен вид или на хартиен носител, без претенции. До сега изчетох само мнения, но нямаше едно подкрепено с даден член и алинея от който и да било закон.
Ако някой друг може да помогне, ще съм благодарен!!! |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Експерт Гост
|
Пуснато на: Вто Сеп 13, 2005 4:13 pm Заглавие: правно основание за възникване на задължение за наследниците |
|
|
Прав си, че въпросът е принципен, и като такъв следва да бъде подкрепен с правни доводи. Досега съм писала на няколко места кои са членовете, въз основа на които възниква или не задължение за заплащане на държавните вземания от наследниците на починал инвалид. Считах, че не е необходимо винаги да ги цитирам, тъй като указания в този дух са пуснати на всички митнически учреждения и при явяване в митницата се действа по законовата процедура, описана в писмата от Централно митническо управление.
За информация на любопитните, правните аргументи са следните:
чл.88, ал.1, т.3 от Закона за митниците и чл.660, ал.2 от ППЗМ въвеждат един основен принцип - внос с ползване на митнически облекчения (безмитен внос, внос с освобождаване) се допуска като се определят условията относно използването или преназначението на стоките. В случай, че не се изпълняват определените условия или стоката не се използва по предвиденото от закона предназначение, ВЪЗНИКВА вносно митническо задължение.
Изхождайки от този принцип, от чл.720 от ППЗМ извеждаме предназначението на безмитно внесената кола (чл.720, ал.4, т.1 от ППЗМ) - чрез автомобила лицето компенсира ограничените си възможности и влиза в активна или пасивна връзка с обществото.
Всяко нарушение на предназначението или условията, на основание чл.199, ал.1, т.7 от Закона за митниците води до възникване на вносно митническо задължение.
В случай на смърт, автомобилът преминава към наследниците на инвалида. Ако измежду тях няма лице-инвалид, колата няма да се ползва според предназначението й - следователно възниква вносно митническо задължение на основание чл.199, ал.1, т.7 от ЗМ. Ако инвалидът има наследник - също инвалид и останалите наследници са съгласни той да продължи да ползва колата - няма промяна на предназначението, от тук - не възниква задължение.
Режимът на ДДС следва режима на митата - чл.27 от Закона за ДДС - възникне ли вносно митническо задължение, възниква и задължение за заплащане на ДДС, а на основание чл.60, ал.3 от ЗДДС - има ли лихва по Закона за митницата, от същата дата има и лихва по Закона за ДДС.
Дано тази информация да Ви е от полза. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Пинко Гост
|
Пуснато на: Пет Окт 07, 2005 1:25 pm Заглавие: Re: правно основание за възникване на задължение за наследни |
|
|
Моят случай е същият
Задавам въпроса си към "Експерт":
1. Има ли лихви от датата на смъртта на инвалида, до датата на плащане на митото?
2. Трябва ли митн. администрация да уведоми наследниците за митн. задължение което възниква за тях?
3. Ако митн. органи не уведомят наследниците за възникналото митн. задължение, то има ли давностен срок след който отпада митническото задължение за наследниците на автомобила?
Благодаря! |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
експерт Гост
|
Пуснато на: Пет Окт 07, 2005 3:58 pm Заглавие: |
|
|
Въпросите ти са много и всичките са важни.
Принципът е, че автомобил, оформен на името на инвалид, остава под митнически надзор за срок от 3 години от датата на вноса. Надзорът задължава лицата, свързани със стоката, да уведомяват митницата за всички промени, които настъпват в обстоятелствата около автомобила. В конкретния случай при смърт на вносителя-инвалид, неговите наследници са длъжни да уведомят митницата за събитието. Искането им е за промяна на титуляра по митническа декларация - вместо инвалида - титуляр става негов наследник.
При получаване на тази информация за митницата възниква насрещно задължение по чл.205 от ЗМ - да уведоми длъжника (наследниците или заветника), че й е необходима информация, за да може да определи размера на митните сборове. Това се прави с уведомително писмо. В писмо им се дава срок да се явят в митницата и представят определени документи (удостоверение за наследници, смъртен акт, експертно решение от ТЕЛК, ако някой е инвалид и др.). При изясняване на всички обстоятелства около лицето, на името на което ще се прехвърли автомобилът, митницата на основание чл.206 от ЗМ взема под отчет задължението и уведомява длъжника за неговия размер, като му дава срок за заплащане на дължимата сума. Ако сумата не бъде платена в посочения срок, успоредно със задължението за заплащането на главното задължение, възниква и акцесорно задължение - за заплащане на лихва. Принципът е, че след изтичане на срока за доброволно плащане длъжникът изпада в забава и дължи лихва.
Освен по гореописаната схема, митницата събира информация и по други канали. Ако инвалид почине и неговите наследници не я уведомят за настъпилите обстоятелства, митницата събира информация чрез КАТ и чрез ЕСГРАОН. В този случай тя уведомява наследниците да се явят в митницата за изясняване на обстоятелствата и започва процедурата по чл.205 и чл.206 от ЗМ.
В чл.206, ал.3 от ЗМ е разгледана особена хипотеза - в случай, че са изминали три години от смъртта на инвалида, и митницата не е предприела действия по уведомяване на длъжника за размера на митническото задължение, тя губи правото си да събере вземанията си. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
Пинко Гост
|
Пуснато на: Пет Окт 07, 2005 5:03 pm Заглавие: |
|
|
"В чл.206, ал.3 от ЗМ е разгледана особена хипотеза - в случай, че са изминали три години от смъртта на инвалида, и митницата не е предприела действия по уведомяване на длъжника за размера на митническото задължение, тя губи правото си да събере вземанията си."
Относно горе посоченият от теб текст, аз като наследник по собствеността на този автомобил, мога ли да имам в бъдеще основание съгласно чл.206, ал.3 от ЗМ да НЕ се издължавам към митническите органи? Въпреки, че не съм уведомил за смъртта на собственика и митническите органи не са разбрали за това от КАТ и ЕСГРАОН! |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
експерт Гост
|
Пуснато на: Пон Окт 10, 2005 8:59 am Заглавие: |
|
|
Въпросът ти е много интересен )
Знаеш, че трябва да уведомиш митницата за настъпилите обстоятелства, но си траеш и стискаш палци митницата да не разбере случайно по някой от другите канали (КАТ и ЕСГРАОН).
Нали знаеш, че незнанието на закона, не извинява никого.
Не пропускай и следния детайл: Ако в рамките на трите години митницата те уведоми (дори и в последния ден - важи нейното пощенско клеймо), вече няма значение дали ти си се появил или не. За митницата срокът спира да тече до изясняване на обстоятелствата. С една дума - гориш. |
|
| Върнете се в началото |
|
 |
|
|
Не Можете да пускате нови теми Не Можете да отговаряте на темите Не Можете да променяте съобщенията си Не Можете да изтривате съобщенията си Не Можете да гласувате в анкети
|
|